Pages

Friday, August 21, 2009

SALAM RAMADHAN

SALAM RAMADHAN buat sahabat-sahabat yang disayangi. Semoga Ramadhan kali ini memberi kita peluang untuk memperbaiki diri menjadi umat Islam yang taat akan perintahNya dan diharap amalan-amalan yang dirancang dapat dilakukan dengan hati yang ikhlas semata-mata mencari redhaNya dan istiqamah bukan hanya hingga akhir Ramadhan tapi hingga akhir nyawa.
Suka di sini saya berkongsi sedikit pengalaman di malam pertama terawih di masjid Uia. Pada mulanya, taklah ramai sangat yang datang, lama-kelamaan jumlahnya semakin bertambah. Sepanjang berada di sana, saya hanya menjadi pemerhati kerana 'sebab' yang tak dapat dielakkan untuk saya turut sama berjemaah. Namun hati saya berasa puas kerana dapat mendengar suara Imam masjid. Memang menusuk kalbu suaranya, kadang-kadang tu kalau terdengar suara beliau dari bilik mahallah, saya akan cuba 'membuka telinga' untuk mendengarnya. kalau la dapat suami yang suara 'best' camtu, tapi takut tak khusyuk pulak solat.hu3(berangan jap). InsyaAllah..
Kat masjid tingkat 3 tu, saya tengok pelbagai ragam jemaah perempuan yang datang. macam-macam ado..ada yang bawa anak-anak kecil,'baby' pun ada. jadi bila dah ada kanak-kanak dan 'baby' ni tau-tau jela. nangis la.ada 'baby' yang diberi minum dengan botol susu, makan biskut, mainan,beg,macam-macam..awal-awal solat ok lg, pastu mula la sesi menangis.agaknya diorang dah boring kot..teringin jugak nak ambik 'baby' tu, tapi ada 'sister' lain pulak sempat ambik dia dulu. Pastu ada 'baby' lain pulak yang menangis.apa lagi.. ambik jela. mana taknya, waktu ni la boleh hilangkan rasa rindu kat anak buah yang 3 orang tu. Semua laki..tak sabar nak dapat anak buah perempuan pulak.boleh belikan gaun.seronoknya, mentang-mentang la'aunt zura' diorang ni suka 'shopping'..
Bagi saya,menjadi seorang ibu amat susah. mana taknya, kadang-kadang niat nak menunaikan ibadah pun boleh tergugat. Cuba bayangkan kalau si ayah yang membawa anak-anak yang masih kecil ke masjid, agak-agaknya kat mana anak-anak ini diletak dan berapa rakaat je sempat solat. Betapa besar pengorbanan seorang ibu, tak tau lah camne diriku bila dah diberi amanah sebesar ini nanti (berangan lagi)..takutnya, kalau dapat anak laki macam seorang kanak-kanak cina semalam.,fuh..boleh penat dan kena maksimumkan kesabaran yang ada..lompat, lari sana-sini, guling-guling, sepak orang.adoi..semoga saya dapat menjadi lebih matang agar semua ujian yang bakal mendatang dapat dihadapi dengan baik.insyaAllah. Tiba-tiba teringat mak kat kampung yang sedang melayan abang, kakak, kakak ipar dan cucunya yang baru tiba di kampung jam 3pg tadi. Teringin jugak nak balik sambut puasa pertama sekali, tapi banyak kerja yang nak diuruskan di sini. Sabar je, tinggal 3 minggu lagi..
Diharap semoga bulan yang mulia ini menjadi bulan yang penuh keberkatan dariNya. Di sini saya memohon beribu kemaafan jika ada tersalah silap dan terasa sepanjang persahabatan ini sama ada ia disengajakan atau tidak. Semoga ukhuwah ini kekal hingga akhir hayatku. Daripada Abu Hurairah daripada Rasulullah ( s.a.w ) telah bersabda yang bermaksud : Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan, nescaya akan diampunkan segala dosanya yang telah lalu. – Riwayat oleh Imam Nasai’e, Ibn Majah, Ibn Habban dan Baihaqi.

azura-11.16am,1 ramadhan 1430

0 comments: